Laatste update: 3 januari 2023
Beste periode om vakantie te boeken
Tja, wij Nederlanders houden van geld besparen, dus ik begin er ook maar direct mee ;-). Ik werk al jarenlang in de reisbranche en kan je hierover dus het een en ander vertellen, zoals het feit dat veel ’trucjes’ een mythe is. Er is geen specifieke dag om te boeken, cookies zijn lang niet altijd de reden dat je prijs ineens hoger uitvalt enzovoorts. Nee, die mensen hebben wel wat beters te doen ;-).
Voordelig je vakantie boeken doe je vooral door geduld te hebben en een tijdje de prijzen in de gaten te houden. Prijzen fluctueren constant, dus neem je tijd om het even te volgen, zodat je ook weet wanneer de prijzen laag staan. Maak gebruik van Vroegboekkortingen (ja, die zijn valid), of juist last minutes. Een reis wordt bestempeld als last minute als het binnen 6 weken voor vertrek is – veel langer van tevoren dan je zou denken! Het loont om deze aanbiedingen in de gaten te houden. In januari zijn veel vroegboekkortingen van toepassing.
Wil je toch dieper in de ‘goedkope ticket-materie’ duiken? Dan kan ik je dit boek van Jelmer de Boer aanraden – die heeft het allemaal voor je uitzocht.
Pakketreis versus losse onderdelen: wat is verstandig?
De een boekt graag een pakketreis bij een organisatie, de ander regelt liever zelf alle losse onderdelen zoals vluchten, hotels en transfers. Maar let op; hier zit een groot verschil in de veiligheid van je geld, namelijk de lidmaatschap van ANVR, SGR en Calamiteitenfonds.
Zakelijke termen, maar wel termen die grote invloed op jou kunnen hebben. Veel reisorganisaties zijn aangesloten bij ANVR, SGR en Calamiteitenfonds. Dat is een keuze van de reisorganisatie zelf – het geeft namelijk een bepaalde zekerheid, maar zo’n organisatie moet zich dan aan bepaalde regels en voorwaarden houden.
De ANVR is de branchevereniging die toeziet, de SGR treedt op als een organisatie failliet gaat en het Calamiteitenfonds komt in werking als er bijvoorbeeld een natuurramp op jouw bestemming plaatsvindt waardoor je terug naar huis moet, of niet kunt afreizen naar je bestemming. Deze organisaties hebben in de meeste gevallen alleen nut als je een pakketreis boekt. Op losse onderdelen heb je vaak pech. Heb je dus een los vliegticket geboekt, maar gaat de maatschappij failliet? Dan heb je pech en kun je achteraan aansluiten in de rij om je geld te halen, met een kleine kans dat je er iets van terugziet. Is dat ticket echter onderdeel van een pakketreis, dan komt de SGR in beeld (mits de betreffende organisatie is aangesloten bij SGR). De SGR neemt in dat geval de boekingen ‘over’ en betaalt ze terug. Dit is de reden waardoor ik mijn geld van een vakantie Mauritius terugkreeg! Met een pakketreis is je geld zeker, met losse onderdelen (vooral vliegtickets) vaak niet.
Het gros van de reisorganisaties is aangesloten bij de ANVR. SGR en Calamiteitenfonds, zoals TUI, Sunweb, Corendon en De VakantieDiscounter. Check altijd goed of je het logo op de site ziet en of het van toepassing is op jouw gekozen reis.
Helemaal in de huidige maatschappij met veel onzekerheden, kan ik je dit niet sterk genoeg aanraden!
Je vakantie & covid
Covid-19 is nog steeds niet uit beeld. Verschillende landen doen China alweer in de ban of vragen extra maatregelen voor reizigers uit China. Hoe zit dat met jouw vakantie?
Veel reisverzekeringen hebben nieuwe regels opgesteld rondom covid, al zijn die nu gelukkig niet meer zo heftig. Je kunt het beste kijken naar de zekerheden die de reisorganisatie je geeft – zo kun je bij sommige touroperators gratis omboeken als je positief bent of in quarantaine moet. Dit verschilt ENORM per organisatie, net zoals dat elke reisverzekering verschilt. Ga er echter niet zomaar vanuit dat het is geregeld, want dat is alweer de kop in geduwd vorig jaar.
Bekijk daarnaast ook altijd het reisadvies van de overheid op moment van boeken. Reisorganisaties gaan uit van dit advies in geval van omboekingen e.d., dus dat is leidend. Oh, en moet je i.v.m. covid gerepatrieerd worden? In 2020 was repatriering niet vanzelfsprekend, maar als je een pakketreis hebt geboekt via een organisatie die is aangesloten bij het Calamiteitenfonds, zijn ze verplicht je op te halen when the shit really hits the fan 😉.
Vakantie boeken: zo regel je je huurauto
Zo, dan die huurauto, daar heb ik het wel vaker over. Een huurauto verrijkt je vakantie, maar kan ook een kriem zijn als het niet soepel loopt. Pech onderweg, extra verzekeringen, verborgen kosten, eigen risico’s. Het is best een juridisch spel af en toe, behalve als je gewoon zorgt dat je dit goed hebt geregeld ;-).
En dat goed regelen doe je door bij Sunny Cars te boeken. Waarom?
- Je weet zeker dat je een huurauto hebt en hoeft niet ter plekke te zoeken.
- Je weet wat je kwijt bent – als je ter plekke zoekt, zijn de prijzen soms torenhoog. Maarja, die huurauto wil je toch, dus je bent vast bereid er wat voor te betalen. Save yourself the trouble en reserveer vooraf.
- Sunny Cars heeft all-in verzekeringen. Maar dan ook echt all-in, ik heb alles vergeleken. Schade aan je dak of banden is bijvoorbeeld vaak niet inbegrepen, maar bij Sunny Cars wel. Ook hebben zij een WA-verzekering van minimaal 10 miljoen. Klinkt veel, maar als je in een claimcultuur als Noord-Amerika de weg op gaat, valt dat ineens reuze mee als er wél iets gebeurd.
- Je hebt altijd een noodnummer. En dat is fijn in een land waar je geen idee hebt waar je bent of de taal niet spreekt. De Nederlandse collega’s in Haarlem adviseren je over de te nemen stappen bij schade of problemen.
Lijkt een verkooppraatje, is het niet. Het is gewoon echt goed geregeld en ik gun iedereen een goed geregelde vakantie.
Rechten bij vertragingen en annuleringen
Met het huidige personeelstekort in vrijwel elke branche, ontkomt ook de reisbranche daar uiteraard niet aan. Dat hebben we maar al te goed gemerkt met de security-chaos op Schiphol eerder dit jaar. Als gevolg van dat personeelstekort lopen veel vluchten ook vertraging op of, als je echt pech hebt, wordt je vlucht geannuleerd. Maar wat zijn dan precies je rechten? Goed om te weten bij een vakantie boeken!
Vanaf 2 uur vertraging heb je in ieder geval recht op ‘verzorging’, zoals een maaltijd en wat te drinken. Vaak krijg je dan een voucher die je op de luchthaven kunt inleveren. Vanaf 3 uur vertraging is het andere koek. In de basis geldt dat als je vlucht meer dan 3 uur vertraging heeft, je recht hebt op compensatie. Dat staat in Verordening 261/2004. De hoogte van je vergoeding is vervolgens afhankelijk van de afstand van je vlucht en verschilt tussen de 250 en 300 euro. Heb je meer dan 4 uur vertraging? Dan kan je vergoeding oplopen tot 600 euro. Bij annuleringen gelden regels waarbij de airline je moet voorzien van een nieuw ticket, of je de kosten moet terugbetalen. Op deze site kun je precies zien hoe het allemaal in z’n werk gaat.
Kan, want er zijn ook situaties zoals overmacht. Als de airline er niets aan kan doen dat de vlucht is vertraagd, grijp je mis. Hier kun je eenvoudig zien of aan jouw vertraging/annulering een vergoeding hangt. En het vorderen van zo’n bedrag is ook niet altijd even makkelijk – airlines hebben er naar mijn idee een handje van om het heel moeilijk te maken voor je, zodat je er maar vanaf ziet. Handig is dan een bedrijf zoals EUClaim, die heb ik wel eerder ingeschakeld. Je draagt je claim aan hen over en zij zorgen dat ‘ie binnenkomt. No cure no pay, en als het lukt houden zij een percentage in als commissie. Is het vaak waard!
Andere tips voor je vakantie
- Koop een Apple Airtag (als je een iPhone hebt) en stop deze in je koffer. En raken nogal wat koffers zoek de laatste tijd, maar jij weet straks altijd waar ‘ie is en waar je dus moet zijn.
- De Android-vriendelijke tracker is de Tile.
- Zorg dat je de noodnummer opslaat van organisaties waar je boekt, zoals de reisorganisatie of Sunny Cars. Als er iets is, wil je niet stressen en direct de juiste support.
- Kijk goed naar de prijzen voor verzorging. Soms is All inclusive goedkoper, zelfs als je niet alles ervan gebruikt.
Dit bericht heeft 2 reacties
Pingback: Met de camper door Nieuw-Zeeland: hoe werkt dat & kostenoverzicht - Strandmeisje
Pingback: Vakantie Kos: Blue Lagoon hotel op Kos - Strandmeisje