Rechten bij een vertraagde vlucht
Bij een vertraging vanaf 2 uur heb je recht op een compensatie van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Zit je twee uur of langer op de luchthaven, dan moet de airline je in ieder geval voorzien van wat te eten en te drinken. Vaak krijg je hiervoor dan vouchers en kun je zelf iets halen.
Kom je 3 uur of later aan op jouw bestemming, dan kun je een geldbedrag claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Vertrek je 3 uur later van je bestemming, maar lukt het de airline om de vertraging onderweg in te lopen en daarmee ónder die 3 uur te komen, dan vervalt je recht op deze vergoeding dus!
De vergoeding wordt bepaald op basis van de afstand in kilometers. EUClaim heeft hiervoor een handige kaart en hier kun je ook met een tool checken in welk gebied jouw bestemming valt.
In theorie geldt dus het volgende:
- Binnen de EU (<1500km): €250
- Buiten + buiten de EU (1500-3500km): €400
- Buiten de EU (>3000km): €600
Vier je dus een heerlijke strandvakantie op een tropisch eiland, dan val je al snel in de €600. En dat is best een fijne compensatie voor zo’n dure reis! Ook als je vakantie viert op een Europees eiland heb je misschien recht op €250 of zelfs €400 euro. Voor mijn vertraagde vlucht van 24 uur van Lissabon naar Amsterdam kreeg ik €250.
Heb je een specifieke vlucht waarvoor je wil checken of je recht hebt op een vergoeding? Kijk dan hier
Rechten bij een geannuleerd vlucht
Misschien nog wel vervelender: een geannuleerde vlucht. Zit je eindelijk op de luchthaven, mag je weer de koffers pakken en is het einde vakantie. Maar waar heb je recht op bij een geannuleerd vlucht?
Om te beginnen is de luchtvaartmaatschappij verplicht je een alternatief te bieden en je dus om te boeken naar een andere vlucht. Maar misschien wil je dat wel helemaal niet: in dat geval krijg je de reissom van je vliegticket terug. Ook als je wel meereist met de alternatieve vlucht, heb je mogelijk recht op compensatie omdat je later bent aangekomen op de bestemming dan gepland.
Bovenstaande geldt alleen op vluchten als deze pas 2 weken of korter voor vertrek zijn aangekondigd. Hoor je het dus een maand van tevoren, dan heb je nergens recht op, behalve natuurlijk je geld terug of een vervangende vlucht.
De vergoeding voor het tijdsverlies, omdat je later op bestemming aankomt, heeft dezelfde hoogte als bij het kaartje onder ‘vlucht vertraagd’.
Zo krijg je je compensatie
Zodra je hebt bepaald dat je recht hebt op compensatie, kun je de luchtvaartmaatschappij gaan mailen met jouw claim. Alleen zij mogen dit bedrag aan je uitkeren. Heb je bijvoorbeeld een pakketreis geboekt bij TUI of Neckermann, dan mogen zij wettelijk niets voor je doen. Je moet echt direct bij de luchtvaartmaatschappij claimen. Klagen bij de touroperator is dus zinloos.
Dit gaat niet altijd even makkelijk. Soms moet je behoorlijk lang wachten bij het claimen en er komen wel wat juridische zaken bij kijken. Je kunt er daarom voor kiezen om een tussenpersoon in te schakelen, zij handelen dan namens jou en gaan net zo lang door totdat je je geld hebt. Zij houden vervolgens een bepaald percentage van dit bedrag in als ‘commissie’ voor het werk dat ze voor je hebben gedaan. Ik ben erg enthousiast over EUclaim. Ze hebben duidelijke communicatie, je kunt continu de status van de zaak bekijken en als er niets uit komt, betaal jij ook niets. Het scheelt je heel veel gedoe en dat is dat percentage van jouw compensatie meer dan waard.
Dit bericht heeft één reactie
Pingback: Vliegen vanaf Rotterdam: alles op een rij - Strandmeisje